Istoricul Școlii

Să fi studiat la Școala din Borșa este o mândrie!  Să predai la Școala Gimnazială Borșa este o responsabilitate, dar și o onoare!  Să prezinți munca din cadrul Școlii Gimnaziale Borșa este o obligație!

Cine suntem noi, Școala Gimnazială Borșa?

Suntem o școală mică, frecventată de 130 de elevi, copii ai borșenilor care doresc să devină OAMENI. Școala noastră adună toți copiii de pe raza comunei Borșa, dar și din sate care aparțin altor comune, precum Bădești (comuna Vultureni) și Satulung (comuna Chinteni). La fel ca multe alte școli din județ, dar și din țară, ne confruntăm cu dureroasă problemă a scăderii populației școlare, însă nu ne pierdem speranța. Spunem oriunde și întotdeauna: Școala din Borșa nu va pierde din lupta cu timpul. Va ieși întotdeauna învingătoare. Generațiile vin și pleacă, însă ȘCOALA rămâne pavăză a trecutului pentru viitor.

Din punct de vedere material, ne confruntăm mai mereu cu problemele întâlnite în învățământul românesc. Într-o societate în care școala primește fonduri în funcție de numărul de elevi, iar numărul scăzut de elevi al unei școli este, deseori, rezultatul nivelului scăzut de trai din comunitate, totuși răzbim, ne luptăm, căutăm soluții pentru ca elevii și părinții să fie mândri de noi.

Deși avem un număr mic de copii înscriși, rezultatele muncii profesorilor noștri dedicați, ale elevilor noștri cuminți, cu care ne lăudăm, și implicarea părinților sunt toate o bună oglindă pentru noi. Școala Gimnazială Borșa deține spații unice, deosebite, amenajate și reamenajate permanent pentru a deveni prietenoase. Copiii noștri vin la școală și la grădiniță cu bucurie, deoarece aici întâlnesc atât suflete calde, cât și spații așa cum își imaginează ei. Spațiul școlar este estetizat prin munca elevilor alături de profesorii de desen, educație fizică și educație tehnologică sau istorie. Peste tot se întâlnesc culori vii și aranjamente inedite. Toți trecătorii care văd școala rămân uimiți atât de arhitectura ei, dar și de modul în care spațiul școlar este pus în valoare. La fel ca în fiecare an, profesorii mai noi sau mai vechi, toți însă tineri, se dedică trup și suflet „puilor de borșeni”. Pentru profesorul de Borșa fiecare elev este mai întâi un „pui de om” și apoi un elev căruia să-i ceri să acumuleze informații. Profesorii știu că la venirea în Școala Gimnazială Borșa conducerea școlii nu are multe pretenții, dar sunt câteva esențiale, printre care și cunoașterea îndeaproape a elevului prin activități școlare și extrașcolare.

Școala din Borșa este o familie!

Trăind într-o comunitate relativ mică, problemele sociale din cadrul familiilor elevilor noștri sunt cunoscute mai ales de conducerea școlii care, împreună cu autoritățile locale, găsesc de cele mai multe ori soluții.

O școală mică, dar cu realizări mari!

În planul activităților extrașcolare, Școala din Borșa se poate mândri cu activități organizate aproape săptămânal de cadrele noastre didactice, de la excursii de relaxare până la excursii de studiu pe diferite domenii. Sunt cuprinși toți elevii doritori, indiferent de nivelul social al acestora. Școala găsește întotdeauna soluții pentru ca elevii să fie egali între ei.

Școala – sufletul comunității

O comunitate fără școală este aproape în moarte clinică. Este o constatare pentru rolul pe care îl are școala în fiecare sat. Școala Gimnazială Borșa a devenit, pe lângă casa educației, și casa din care emană cultura. De câțiva ani, Școala din Borșa este și locul unde cei plecați se întorc ACASĂ. Din inițiativa directorului școlii, prof. Ciprian Varga, s-a reînnodat, după ce a fost demult uitată, întâlnirea generațiilor de absolvenți.Veniți din Borșa, Cluj, Gherla sau chiar din alte județe, foștii noștri elevi ne-au lăsat cu legământ: „Să nu ne uitați! Și noi suntem de aici! Dorul de sat, de pietre, de dealuri, de valea Borșii, de casa părintească este mare” (Ana Miszti din Bistrița-Năsăud). Ar merita relatat fiecare episod al acestor întâlniri unice, deosebite, gazdă fiind Școala noastră.

Scurt istoric al Școlii din Borsa

Dezvoltarea economică și socială a unui popor, evoluția sa istorică si locul său între celelalte popoare ale lumii nu pot fi apreciate la justa valoare decât într-o strânsă întrepătrundere cu viața sa culturală si spirituală, din care învățământul – în evoluție istorică – reprezintă un principal element de referință. Fără cunoașterea, fără o metodă de transmitere a cunoștințelor științifice deja acumulate, fără însușirea lor de către tot mai mulți cetățeni, nu se poate discuta de progres și civilizație în istoria unui popor.

Informațiile scrise dovedesc faptul ca încă din secolul al XVIII-lea copii din Borsa au fost cuprinsi intr o forma de invatamant de tip confesional, Biserica avand un rol important în culturalizarea populatiei. Prima școală confesională românească era situate în curtea casei parohiale, iar primul invatator a fost preotul satului. După Marea Unire, romanii din Borsa au fost susținuți în construirea unei școli de stat.În anul 1934 localul școlii era o construcție având două săli de clasă spațioase și locuință pentru director, compusă din doua camere și bucătărie. Întrucât școala funcționa având cinci posturi de învățători și numai două săli de clasă, învățământul se desfășura în două serii, având și o sală de clasă închiriată într-o casă particulară. În același an, erau înscriși la cursuri un număr de 300 de elevi însă frecvență nu depășea 70%. Cadrele didactice erau calificate. Elevii de etnie maghiară frecventau cursurile claselor I-IV într-un local aparținând parohiei reformate. Numărul elevilor de etnie maghiara erau  42, având un post de învățător. În anii următori crescând numărul elevilor s-a înființat încă un post de învățător. Din anul 1948 s-a trecut la un învăţământ general şi obligatoriu fiind cuprinşi în şcoală în toți copiii satului. În localul propriu de şcoală existau doar 2 săli de clasă, iar alte 3 săli erau închiriate în locuinţe particulare.

În anul 1950 s-a eliberat localul unde funcţiona Comitetul provizoriu de plasă şi care a fost amenajat pentru şcoală. De la această dată învăţământul s-a desfășurat în condiţii mulţumitoare. La şcoala Borşa în această perioadă s-a înfiinţat şi un internat cu un număr de 45 de locuri, unde erau găzduiţi elevii care veneau la școala din următoarele sate: Babutiu, Giula , Ciumăfaia , Bădeşti, Făureni, Borşa-Cătun. Şcolii i-au fost acordate un număr de 25 de burse iar prin sistemul de semi burse în mod practic toţi elevii din internat au fost ajutaţi. Internatul avea teren agricol propriu şi gospodăria anexă, încât contribuţia pe elev nu depăşea suma de 75 de lei lunar.

În anul 1955 s-a înființat Școala de 7 clase  din satul Giula, care avea înscriși aproximativ 200 de elevi. Atat în Borşa cat şi în Giula au fost infiintate și 2 grădiniţe sezoniere care erau frecventate de 100 de preşcolari.

Incepand cu anii 90, numarul copiilor din comuna a scazut drastic din cauza depopularii și a imbatranirii populatiei. În prezent pe raza comunei funcţionează o singură unitate preşcolară şi o singura unitate şcolară cu clasele V-VIII fiind înscriși un numar de aproximativ 130 de elevi și preșcolari.